"Het Havenbedrijf Gent organiseert elke zaterdag gratis rondvaarten in de haven van Gent. Gedurende twee uur kan iedereen van op het water de haven van binnenuit beleven. De rondvaart is helemaal gratis voor particulieren." Meer had nonkel Charles niet nodig om het idee van zo'n familiale uitstap te lanceren. En ziet, tante Bie laat er geen gras over groeien en mailt iedereen het idee door met de vraag naar interesse. Zaterdag 18 mei 2013, kwart voor twee. 11 broeders en zusters Bundervoet waarvan 9 met 'aangelanden' melden zich aan de Rigakaai tegenover de Weba (van Gent!) voor inscheping in het havenjacht Jacob Van Artevelde, en ettelijke minuten later vertrekt de boot voor een twee uren durende becommentarieerde tocht door de Gentse zeehaven, toegangspoort voor Europa. Aansluitend volgt een festijn met koffiekoeken in de Kerkstraat 88. Meer moest da alweer nie zijn. (05/18)
Voor meer info over de haven en het havenbedrijf, klik alvast http://www.havengent.be/. Hieruit:
De Gentse haven: bedrijven op wereld- en Europees niveauDe haven van Gent kenmerkt zich door tal van
bedrijven die vooraanstaande posities innemen op Europees en
wereldniveau. Een overzicht.
Europees
De haven van Gent: large enough to cope, small enough to care |
Uit de brochure: "Het jacht vaart helemaal tot aan het Kluizendok en terug langs de dokken, kaaien, zeeschepen die van over heel de wereld afmeren en binnenvaartschepen die laden en lossen. Onderweg ziet men onder meer ook de chemische bedrijven, de graansilo’s van Eurosilo naast de R4-Oost, de Ringvaart die de haven op Noord-Frankrijk doet aansluiten, de papierfabriek Stora Enso, de terminals met fruitsap voor heel Europa, de Volvofabriek, een van de grootste clusters van biobrandstofbedrijven van Europa, de elektriciteitscentrale van Electrabel, het Mercatordok waar grote schepen met rollend materieel op en af naar Scandinavië vertrekken, ArcelorMittal en tal van overslagkades."
And off we go. Geniet mee van dit geïllustreerd sfeerverslagske.
Zeer deskundig gegidst door Marc DM, ex-collega van nonkel
Gilbert.
Recyclage is een belangrijke industrie in de 21ste eeuw. Recuperatie, ook van schepen is anno 2013 aan de orde.
De elecriciteitscentale van Rodenhuyze (met koeltoren aan de
Moervaart) die
gebruikt maakt van het hoogovengas van Sidmar (Sidérurgie Maritime,
thans
ArcelorMittal), de fabriek die in de nieuwe industriële zone rond het kanaal
Gent-Terneuzen het eerste staal in Vlaanderen produceerde (1965).
Links: het vroegere bruggenhoofd van de brug die Terdonk met
Doornzele verbond.
Naar zeggen werd deze brug vóór de verbreding van het kanaal
moedwillig kapot gevaren en maar meteen afgebroken.
Midden: de vroegere kolencentrale van Langerbrugge, de vroegere C.E.F.B.
(Centrales Électriques des
Flandres et du Brabant)
die een eeuw geleden reeds electriciteit leverde aan de
omliggende dorpen. Thans niet meer operationeel.
Rechts: het vroegere bruggenhoofd van de brug van Langerbrugge over het kanaal.
De twee bruggen werden na de verbreding van het kanaal tot 200 m niet meer
vervangen. Men verkoos in beide gevallen een veerdienst. Zie foto hogerop.
De voorsteven van 3 tantes en de achtersteven van Jacob Van
Artevelde !;))
And in the end...
Het gulle assortiment koffiekoeken van formaat van de hand van
nonkel Bert smaakte als immer overheerlijk... Alweer
een leuk weerzien in de familie met zowaar een culturele als een gustatieve
kant.
Meer van da !!!
Fotografie en redactie Luc Bauwens.