De VCOV, de Vlaamse Jonge Ondernemingen, Rotary Leuven en KHLeuven hebben samen met 3 Marokkaanse studenten van de Katholieke Hogeschool Leuven een “Diversityspel” ontwikkeld. |
Wij willen met dit spel het gebrek aan stimulans en rolmodellen wegwerken. De 3 allochtone studenten die het spel ontworpen, zijn immers het rolmodel bij uitstek om te tonen dat je kan slagen in je studies en in je onderneming!
Bovendien hebben zij uit eigen ervaring het spel in elkaar gestoken zodat het heel herkenbaar blijft.
Het spel is gebaseerd op de financiële en sociale hindernissen waarmee kansarme studenten te maken krijgen. Op een speelse manier overtuigen we de leerlingen dat er voor elk obstakel best wel een oplossing bestaat.
Het spel is bedoeld voor de laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs. Maar het kan onder begeleiding van de ontwerpers van het spel (contacteer hiervoor VCOV) ook door geďnteresseerde leerkrachten en ouders gespeeld worden. De stellingen kunnen immers het uitgangspunt zijn voor een kleurrijke discussieavond.
Voor meer toelichting, klik hier.
de drie ontwerpers van het spel: Mohammed, Rachid en Mohammed
Het diversity-spel is gebazeerd op het ganzebordspel.
Marie-Paule, VCLB Gent: "Ik vind het origineel, verrassend en zeker bruikbaar. Door kaartjes te selecteren is het zeker ook bruikbaar in TSO en zelfs BSO. Een dikke proficiat aan de 'bedenkers'."
Jens Mortier, Hogeschool Gent, Voskenslaan: "Nuttig voor hogescholen om het verder studeren te promoten. Het zou over heel Vlaanderen moeten gespeeld worden. Het doet jongeren nadenken om hun studiekeuze te bepalen. Dit wordt alsmaar belangrijker met leerkrediet. Ook voor ouders belangrijk dat jongeren de juiste keuze maken. Goede begeleiding. Het spel is gebaseerd op de leefwereld van jongeren en zal wel aanslaan in het secundair."
Katrien De Maegd, Lector HUB & programmacoördinator permanente vorming GPV: "Ik vond het een mooi en plezant initiatief van de VCOV. Het spel is professioneel uitgegeven, de inhoud is relevant voor leerlingen die de overstap maken en het zet aan tot discussie. Wij hebben eigenlijk maar één rondje kunnen doen omwille van de boeiende discussies en inzichten van de deelnemers, dus we gaan het hier op HUB zeker verder uittesten. Prima begeleiders die zelf leergierig en betrokken zijn (in discussie) en fier mogen zijn op hun creatie: proficiat."
------------------------------------
Verslagen van andere info- en vormingsactiviteiten dit schooljaar:
Andere schooljaren:
Voor de homepage van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.