Schoolkeuze voor kinderen met autisme die naar het buitengewoon onderwijs hangt af van het busvervoer. De bus passeert nochtans voor de deur van de school die ouders willen. Er zou flexibeler moeten mee kunnen omgegaan worden. | |
Een (alleenstaande) mama pleit voor gratis busvervoer voor alle kinderen. Alleenstaande ouders die vb. ziek zijn kunnen hun kind niet naar school brengen en zijn dus benadeeld. | |
Taalonderwijs en taalachterstaand zijn zaken waar Smet werk wil van maken. De 220 halve dagen en de taaltesten (ongeveer 1400 kleuters zouden die moeten laten afnemen) zijn nog maar een begin. Extra Nederlands in de vakantie, extra klassen voor anderstalige nieuwkomers en zomerscholen behoren tot de mogelijkheden. | |
CLB’s verwijzen te vaak door naar buitengewoon onderwijs en ouders hebben daar weinig aan te zeggen. Buitengewoon onderwijs is een recht en de ouders kunnen dus zelf beslissen. Buitengewoon onderwijs wordt volgens Smet niet afgeschaft aangezien sommige kinderen dit nodig hebben. | |
Eindtermen lager onderwijs zijn te veeleisend. Anderen vinden dan weer dat de eindtermen voor talen moeten opgekrikt worden. | |
Doe iets aan het spreidingsbeleid zodat er geen concentratiescholen meer zijn. | |
In Brussel wil Pascal Smet geen scholen bijbouwen maar deze thematiek herbekijken. Hij wil Brusselse scholen extra laten ondersteunen. | |
Wachttijden voor testcentra zijn te lang zodat het te lang duurt voor kinderen de gepaste begeleiding krijgen. | |
Er moet in de lerarenopleiding werk gemaakt worden van vorming rond armoede, andere culturen, ouderparticipatie, leerzorg en gedifferentieerd leren. | |
De maximumfactuur voor het basisonderwijs wordt geëvalueerd. Er is een verschil tussen de stadsscholen en de plattelandsscholen. | |
Hervorming van het secundair onderwijs: differentiatie met verschillende belangstellingsgebieden met een zelfde basisopleiding zodat ouders niet kiezen voor hun kinderen maar zodat ze vanaf 14 jaar zelf kunnen kiezen. In Zweden wordt dit blijkbaar positief geëvalueerd. | |
Onderwijs wordt een vrouwenberoep. Volgens Smet moet het lerarenberoep inderdaad herbeken worden zodanig dat het aantrekkelijker wordt. Er ligt een loopbanenpact op tafel dat bekeken wordt met de vakbonden. De leerkrachten zouden een afspiegeling van de maatschappij moeten zijn (meer allochtonen, meer mannen, …) |
Volgens de onderwijsminister was dit de meest interactieve bijeenkomst van ouders totnogtoe. Er waren een 60-tal aanwezigen.
Verslag: Ruth Labee
------------------------------------
Verslagen van andere info- en vormingsactiviteiten dit schooljaar:
Andere schooljaren:
Voor de homepage van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.