Op 15 februari j.l. organiseerde de Oost-Vlaamse VCOV-federatie in samenwerking met 7 scholen uit de streek van Oudenaarde (VBS Horebeke, KBO Bevere, KBO Walburga-Pamele, Sint-Bernarduscollege, VTI Sint-Lucas, VBS Kruishoutem-Nokere en Technisch Instituut Onze Lieve Vrouw, allen aangesloten bij de Oost-Vlaamse VCOV-federatie) een vormingsavond rond 'motiveren en leren'. Plaats van executie: het Sint-Bernarduscollege in Oudenaarde.
De opkomst is een succes geworden: niet minder dan 268 personen waren alvast 'gemotiveerd' om iets meer op te steken over dit thema. Zij zijn voornamelijk afkomstig uit de oudergeleding van niet minder dan 37 scholen.
Deze zijn: Ges. Vrije Basisschool Herdersem, BenedictusPoort Ledeberg, Sint-Bernarduscollege Oudenaarde, Ges. Vrije Basisschool Meerbeke, Ges. Vrije Lagere School Ronse, Sint-Godelieve-Instituut ASO Sint-Martens-Lennik, Sint-Godelieve-Instituut Autonome Eerste graad Sint-Martens-Lennik, Ges. Vrije Basisschool Stekene, Ges. Vrije Basisschool Zingem, Ges. Vrije Basisschool Sint-Martens-Latem, Ges. Vrije Basisschool Haaltert, Sint-Godelieve-Instituut ASO Sint-Martens-Lennik, Ges. Vrije Basisschool Assenede, Onze-Lieve-Vrouwcollege Campus Grotenberge III Zottegem, Ges. Vrije Basisschool Dikkelvenne, Ges. Vrije Lagere School Melsele, Technisch Instituut Onze-Lieve-Vrouw Oudenaarde, Ges. Vrije Basisschool Oudenaarde, Ges. Vrije Basisschool Nazareth, Ges. Vrije Basisschool Gent, Ges. Vrije Basisschool Bevere, Ges. Vrije Basisschool Ouwegem, Ges. Vrije Basisschool Mater, Vrije Basisschool KBO Welden, Ges. Vrije Basisschool Oudenaarde, Ges. Vrije Basisschool Nederbrakel, Sint-Lodewijkscollege Lokeren, Vrije Basisschool Horebeke, Ges. Vrije Basisschool (Gemengd) Kruishoutem, Sint-Aloysiuscollege Ninove, Ges. Vrije Basisschool Oudenaarde, Sint-Catharinacollege, Geraardsbergen, Ges. Vrije Basisschool Lokeren, Instituut Zusters van de Onbevlekte Ontvangenis Oosterzele, Ges. Vrije Basisschool Berchem, Ges. Vrije Basisschool Hamme, Ges. Vrije Basisschool Avelgem, Onze-Lieve-Vrouwcollege Campus Centrum II Zottegem. |
Ook enkele leerlingen vonden de weg naar dit evenement en gaven zelfs hun reactie (zie verder).
Spreker van dienst is Hilde Van Massenhove. Zij is freelance trainer, coach en project manager rond thema’s als communicatie en persoonlijke ontwikkeling. Ze geeft al jaren voordrachten rond motiveren en is de ideale persoon om ons op een aangename manier een kader en tips aan te reiken zodat wij in de toekomst thuis misschien iets minder "de zaag zullen moeten uithangen" als het er op aankomt zoon- of dochterlief aan de studeertafel te krijgen...
Onze kinderen motiveren om te leren en huiswerk te maken komt er eigenlijk op neer dat wij als ouders 'coaches' zijn.
Als we als ouder positief ingesteld zijn, volgen onze kinderen ons daarin blindelings.
Leren is kennis verwerven die we door te leren kunnen toepassen of gebruiken.
Drie peilers:
IK KAN (IQ – intelligentie)
Dit is te vergelijken met een ijsberg in de zee. |
|
IK WIL (motivatie)
Als een kind gemotiveerd is kan het veel aan. Kinderen motiveren is heel
belangrijk, immers, ook al is de houding van het kind niet goed, kinderen kunnen
in zich een grote wilskracht hebben om iets te bereiken. We kunnen ze motiveren door die wilskracht op te wekken.
NIET door het MOETEN, maar door het WILLEN kunnen.
Kinderen in de 1ste graad van het middelbaar onderwijs kun je nog met MOETEN kennis
doen verwerven. Later lukt dit minder en minder en ten slotte niet meer. WILLEN
zal in de plaats moeten komen van 'moeten': zélf iets 'willen' bereiken. Dit is
meteen de grootste motivatie voor een kind. Dit komt in de opvoeding neer op het
woordje “MOETEN” ombuigen naar “WILLEN”.
Kinderen zijn dikwijls geneigd om te zeggen:
"Ik kan dat tóch niet" | door motivatie en positieve invloed => | "Hier kan ik toch in slagen" |
"Pff, dat ken ik al" | antwoord van de ouder => | "Controleer wat je al/nog weet" |
Motiveren van kinderen is niet de gemakkelijkste taak. We zouden het kunnen zien als een radio die voordurend hetzelfde zegt tegen een kind: je kan het, je kan het… Máár, durf fouten maken. Uit die fouten kun je veel leren!
IK DOE (methode)
Leren is kennis verwerven, kennis van in de klas later kunnen oproepen.
Sleutels tot het leren:
1. De wil om leerstof op te nemen,
2. Begrijpen wat je leert of wat je zal leren,
3. Verbanden leggen. De meest gekende zijn de ezelbruggetjes,
Tenslotte: herhalen van de leerstof. De gestudeerde stof verschillende keren
herhalen zodat ze tenslotte je 'je leven lang' bijblijft.
Het is goed om
onze kinderen methodes aan te leren om te leren. Voorbeeld o.m. hiervan is het
gebruik maken van 'mindmaps'.
Hierdoor wordt gebruik gemaakt van de beide hersenhelften en kan bijgevolg meer
en beter onthouden worden.
Het werken met kleuren en korte woorden is ook een (eenvoudigere) oplossing voor
het leerprobleem.
Tot slot nog dit:
• Een agenda opstellen voor het studeren kan helpen om zeker te zijn dat je al de leerstof kunt leren.
• De kamer moet opgeruimd zijn. Is rustiger om te studeren.
• Aktief zitten. Een zitbal is een mogelijkheid.
• Probeer als ouder zoveel mogelijk het probleem van uw kind te begrijpen en
zoek mee naar een oplossing voor het probleem.
Als leren (eens) een computerspelletje was…
Verslag: Els Dhooge.
Er is gelegenheid tot vraagstelling
Een Slotwoordje wordt geplaceerd doorCatharina Van Canneyt,voorzitter ouderverenigingSint-Bernarduscollege |
Enkele reacties:"Verhelderend! Concrete tips!" |
Fotografie: Luc Bauwens en Jürgen
Mortier.
Samenstelling en eindredactie van deze pagina werd verzorgd door Luc
Bauwens, lid
stuurgroep Oost-Vlaanderen en beheerder van dit web. Reacties? Mail hem. Klik daarvoor hier.
------------------------------------
Verslagen van andere info- en vormingsactiviteiten dit schooljaar:
Andere schooljaren:
Voor de agenda van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.
Voor de homepage van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.