INFOAVOND over "JONGEREN en GAMES"
door Stef Steyaert, socioloog
- maandag 15 november 2010 -

Startpagina

Welke soorten games bestaan er?
Waarom is gaming zo populair bij onze jeugd?
Welke invloed hebben games op het gedrag van kinderen en jongeren?
Worden ze er actiever of agressiever van?
Hebben games ook positieve effecten op de ontwikkeling van jongeren?
Stimuleren ze creativiteit of helpen ze jongeren om (internationale) sociale netwerken uit te bouwen?
Game over & over: wat doe je als je kind verslaafd is aan gaming?

De spreker is Stef Steyaert, socioloog én ervaren gamer. Hij werkte mee aan een onderzoek van het viWTA(*) over ‘jongeren en gaming’ en is hiermee de uitgelezen persoon om dit onderwerp toe te lichten.

(*): het vroegere Vlaams instituut voor wetenschappelijk en technologisch aspectenonderzoek, thans IST, Instituut Samenleving & Technologie.

De VCOV organiseerde deze infoavond in samenwerking met 10 ouderverenigingen van katholieke scholen in Aalst en omgeving: DVM humaniora, DVM handels, technisch en beroepsonderwijs, Vrije Basisschool Nieuwkerken, Stella-matutinacollege Lede, College Pontstraat 18, VBS Meldert, Vrije School Herdersem, Vrije Basisschool De Vlieger Hofstade, Scholengroep Sint-Maarten, Sint-Vincentiusinstituut Gijzegem.

80 geďnteresseerde ouders woonden deze infoavond bij in het Instituut Dames van Maria in Aalst.

Uit de inleiding door Ruth Labee (VCOV-coördinator voor de federatie Oost-Vlaanderen)

"Ik ging even googlen en vond in het nieuws veel info rond gamen.

Enkele krantenkoppen:

- "Pascal Smet, minister van onderwijs ziet gamen in de klas wel zitten".
- "Laat je opereren door gamende chirurgen". 
- "In Zuid-Korea is gamer een officieel beroep".
- "Tiener in ziekenhuis door te veel games". 
- "Gamen even verslavend als cocaďne en heroďne".
- "Klinieken voor game-verslaving".
- "Ziekenhuizen openen voor verslaafde gamers".

… een actueel thema dus."
 

"Game-Over,
kansen en gevaren van gamen"

Er wordt altijd veel gezegd en geschreven over gamen. Maar daartegenover worden er maar heel weinig geverifieerde bewijzen aangevoerd.

Zo bijvoorbeeld is er geen eensluidende definitie van “game”.
Men kan een onderscheid maken naar de verschillende dragers zoals consoles, computers en PDA's.
Een ander onderscheid is naar de inhoud van het spel: Shooters, Adventure, Beat 'em Up, Sport & Spel, enzoverder...

Wie speelt welke games? Wat is de impact van het gaming?
De reële cijfers zijn heel verschillend van de interpretatie's en de mediavermeldingen.

Games zijn de laatste drie decennia uitgegroeid tot een cultuurproduct. De games-industrie is zelfs de film- of muziekindustrie overgroeit!

Wat is hun invloed op onze kinderen? Ook hier blijkt de interpretatie niet te kloppen.

Games hebben een Lean-Forward-Engagement effect op de speler.
En ze spelen een heel belangrijke rol in de verbeelding van jongeren.
Games werken stimulerend omdat de spelers altijd beter en beter wil worden. De spelers bijten zich vast om toch altijd verder te willen gaan.
En door de games wordt hun sociaal gedrag inderdaad beďnvloed, niet a-sociaal, maar hun sociaal gedrag wordt globaal.

Naast het voorstellen van de vaak verrassende onderzoeksresultaten, gaf de spreker de ouders ook enkele tips om goed om te gaan met het spelgedrag van hun kinderen.

----------------------------------------

 

Quotes uit het grote VCOV-boek van de Oost-Vlaamse federatie:

• "Games – perceptie tegenover realiteit.", E.
"Boeiende uiteenzetting.", Els, VBS De Palster.
"Interessante tips en interactieve avond!", Vrije lagere school Wetteren ten Ede.
"Een nieuwe visie op games…, moet kunnen!".

Nog een/enkele reactie(s):

"... Wat de spreker van gisteren betreft denk ik dat we hetzelfde idee hebben.
Hij had duidelijk geen probleem met “gamen” …  terwijl ik vrees dat heel wat ouders met hun handen in de haren zitten … Wat moet ik doen? Help!
Hij mag dan al 4 voorbeeldige kinderen hebben die ermee akkoord zijn om 15 minuten per avond en 2 uren in het weekend te spenderen aan gaming. De meeste ouders willen daar voor tekenen! 
Ons publiek zat vooral in de ouderraden zelf … we hebben wat werk aan de winkel om dat open te trekken. Zie dat wel zitten om mijn steentje bij te dragen.
Met vriendelijke groeten, Paul.
"
.

Verslaggeving door:
- Eddy Coppens, ouder,
- Ruth Labee, medewerker VCOV nationaal, coördinator VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen,
- Geert Neetens, lid stuurgroep Oost-Vlaanderen (fotografie).
De samenstelling en eindredactie van deze pagina werd verzorgd door Luc Bauwens, lid stuurgroep Oost-Vlaanderen en beheerder van dit web.

------------------------------------

Verslagen van andere info- en vormingsactiviteiten dit schooljaar:

31/05 Slotavond 24/03 Plasproblemen 01/03 Oudercafé 15/02 Motiveren Nieuwjaarsreceptie 15/11 Games 11/10 Gehoorschade 27/09 Oudercafé

Andere schooljaren:

2013-2014 2012-2013 2011-2012 2010-2011 2009-2010 2008-2009 2007-2008 2006-2007 2005-2006 2004-2005 2003-2004 jaarafsluiters

Voor de agenda van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.

Voor de homepage van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.