OUDERCAFÉ "Schoolraad uit de startblokken"
- woensdag 20 november 2013 -

Startpagina

Er waren 16 deelnemers uit 8 verschillende scholen

SCHOOLRAAD: WERKING EN BEVOEGDHEDEN

SAMENSTELLING SCHOOLRAAD

- In elke school moet er een schoolraad zijn sinds het participatiedecreet van 2004
- Gelijk aantal leden per geleding, minstens 2
- Rekening houden met vestigingen, zorg ervoor dat alle vestigingen vertegenwoordigd zijn
- Oudervertegenwoordigers:

o aangeduid door en uit ouderraad 
o Indien geen ouderraad: rechtstreekse verkiezingen bij alle ouders

- Verkiezingen worden georganiseerd door IM (schoolbestuur)

o Geheime stemming

- Plaatsvervangers voorzien
- Adviserende leden (permanent of tijdelijk) is een interessante mogelijkheid
- Zinvol om vertegenwoordiger van schoolbestuur uit te nodigen zodat er rechtstreeks kan overlegd worden. 
- Directeur is van rechtswege aanwezig, belangrijk om voldoende info te krijgen, maar kan geen voorzitter zijn

WERKING SCHOOLRAAD

De werking van de schoolraad wordt vastgelegd in een huishoudelijk reglement en een overeenkomst schoolraad-schoolbestuur (=verplicht)
Voorbeelden hiervan: zie VCOV website en inhoudstafel in bijlage
Verplichte elementen in het huishoudelijk reglement :

- Aantal leden per geleding
- Wijze van bijeenroeping
- Wijze van besluitvorming? 
- Wijze van communicatie met achterban

BEVOEGDHEDEN SCHOOLRAAD

THEMA’S SCHOOLRAAD

SCHOOLKOSTEN

Bijdragenlijst Basisonderwijs

- Krijgen alle ouders bij start schooljaar een ‘zo gedetailleerd mogelijk’ overzicht van schoolkosten?
- Worden OR en SR betrokken bij bepalen van schoolkosten?
- De bijdragenlijst kan best in mei op de agenda SR
- Wat met ouders die problemen hebben om schoolrekening te betalen? Privacy kind beschermd?
- Info over materialen die school gratis moet voorzien
http://www.ond.vlaanderen.be/schoolkosten/basis/materialen/

Rapport schoolkosten SO
www.ouderbetrokkenheid.be
Tip: conclusies rapport voorleggen op SR

COMMUNICATIE OUDERS-SCHOOL

Dit is een belangrijk thema om samen met de ouderraad te bekijken:

- Informatie tijdig en in verstaanbare taal?

o vb wijziging schooluren, vervanging lkr..

- Info moet tot ouders komen: email en gimme beter dan smartschool
- Informatie over thema’s waaraan in klas gewerkt wordt?
- Informatie over ouderraad en schoolraad?
- Informatieavond voor nieuwe ouders?
- Voldoende oudercontacten op oudervriendelijke momenten?

o Data oudercontacten doorgeven begin schooljaar?
o Wachttijden niet te lang
o Wisselwerking in de communicatie: kunnen ouders ook hun verhaal vertellen?
o Wordt er respectvol en opbouwend ‘samen naar oplossingen gezocht’?

- Communiceert de school op verschillende manieren met de ouders?

o schriftelijk (brief, schoolkrant, affiche, schoolkalender…) 
o digitaal (website, email, smartschool...)
o mondeling

- Inspanningen om alle ouders te bereiken en te informeren

o anderstalige, kansarme, gescheiden…

- Positieve toon
- Communicatieplan voor crisissituaties

ONTHAALBELEID

- Warm onthaal bij de inschrijving?
Onthaal bij inschrijving = 1° contact met de school = bepalend voor de mate en manier waarop ouders zich betrokken voel bij de school
- Rol van secretariaatsmedewerkers bij ‘warm onthaal’ is heel belangrijk en wordt onderschat. Tip: richtlijnen of bijscholing voor secretariaatsmedewerkers omtrent onthaalcompetenties zou veel helpen
- Weten ouders waar ze terecht kunnen
- Weten ouders wat er van hen verwacht wordt? 
- Krijgen ouders voldoende info mee? 
Ouders hebben nood aan heel concrete info:

o Wat wordt er van mij verwacht? waar wordt ik verwacht?
o wat kan ik aan wie vragen?

- Krijgen ouders de kans om zelf info te geven? 
- Info over mogelijkheden van ouderbetrokkenheid? 
- Vaste ankerpunten voor ouders uit kansengroepen

- Nieuw instrument: ‘Binnen zonder bellen’

o Doe de test! Ouders en schoolteam in dialoog over onthaal op school
o Doe-het-zelf-vorming om op interactieve manier in groep na te denken over het onthaalbeleid op school
o Stappenplan en bijlagen via www.ouderbetrokkenheid.be 

- Het is belangrijk dat je als school ‘je ouders kent’: wie zijn ze? wat verwachten ze? hoe kunnen we hen op een goede manier onthalen en met hen communiceren?

- Praktijkvoorbeeld rond ‘onthaal nieuwe ouders’ van een secundaire school 
De school organiseert koffietafels in het begin van het schooljaar op een middag.
Alle ouders worden uitgenodigd en zitten per klas.
Hiermee heeft de school 3 doelen voor ogen:

- ouders krijgen info over de school- en klaswerking
- ouders van een klas leren elkaar kennen
- ouders ontmoeten de leerkrachten en de directie

VERKEERSVEILIGHEID

- Verkeersouders – een project van VSV, Vlaamse Stichting Verkeerskunde
Elke ouder die bereid is om de school te helpen ivm verkeersveiligheid of zelf initiatieven wil voorstellen, kan zich melden als verkeersouder. Zelfs een ouder die slechts op één activiteit helpt, kan verkeersouder zijn. 
Momenteel zijn er 1627 actieve verkeersouders in Vlaanderen
Mogelijke taken van de verkeersouder:

o Gemachtigde opzichter (eerst cursus volgen-
o Parkeeracties: goedparkeerders belonen
o Fluo-acties

Registreren als verkeersouder is gratis en levert alleen maar voordelen op, zowel voor jezelf als de school! Alle info op www.verkeersouders.be.
Jaarlijks wordt er een ‘dag voor verkeersouders’ georganiseerd, vb dagje Plopsaland
- Op de website van VSV vind je links naar nieuwsbrief, SMS dag (Slimme Mobiele Scholen), fietsexamen.
- Via VSV kan je praktische informatie krijgen ivm verkeerseducatie
- Verkeersvaardigheden moeten stelselmatig opgebouwd worden.

o Vanaf kleuterleeftijd kan gestart worden: ‘meestapper’
o Lagere school: voetgangersbrevet en fietsbrevet
Voor beide bestaat een doepakket
Evolueren van ‘evenwicht op fiets’ tot ‘stuurvaardigheid’ naar ‘verkeersvaardigheid’
o Memo scrabbelspel rond zichtbaarheid 

- enkele mogelijke verkeersacties die ouders samen met de school kunnen organiseren:

o Kiss en ridezone inrichten voor schoolpoort
o Verkeersslang
o Schoolvervoerplan opstellen: stappen en trappen stimuleren ipv autogebruik
samen met de school, gemeente en wijkagenten aan werken
o Blijven sensibiliseren: langzaam aan wordt het een gewoonte
o Interessante website: www.movingforward.be : digitaal opmaken van bereikbaarheidskaart

WELZIJNS- EN VEILIGHEIDSBELEID

Zowel thema’s ivm fysische gezondheid (gezonde voeding, beweging, zuivere klaslucht, ..) als mentale gezondheid (pesten, sociale vaardigheden…) als hygiëne en veiligheid (brandveiligheid, verkeersveiligheid) vallen hier onder.

Bedplassen en blaasfunctiestoornissen is een probleem dat vaak onderschat wordt.
Prof. Vande Walle laat ons weten dat scholen hier vaak niet goed mee omgaan. Bijvoorbeeld op de meerdaagse uitstappen wordt er weinig rekening mee gehouden. Hij doet een oproep om dit als oudervertegenwoordiger aan te kaarten indien ouders dit probleem melden.

Dit is een Klik hieronder voor info over bedplassen en mogelijke oplossingen:
Meer info voor ouders, artsen, kinderen en leerkrachten

Voor een terugblik op onze infoavond over drink- en plasgewoonten bij kinderen met Prof. Dr. Vande Walle (Mariakerke, 24 maart 2010), klik hier.

Alle info over het gezondheidsbeleid van scholen en over de thema’s gezondheid vind je op www.gezondopschool.be

- Engagementsverklaring Seksuele Integriteit van de minderjarige in het onderwijs: charter + vlaggensysteem
- Engagementsverklaring Gendervriendelijkheid

TAALBELEID

- Diversiteit van de populatie groeit sowieso. De overheid verwacht van de scholen dat zij deze instroom van anderstaligen opvangen. De vraag is wel hoe ver we gaan met onze aanpassingen? Dit is afhankelijk van de draagkracht en kwaliteit die je als school kan bieden.
- Onderzoek wijst uit dat er best inclusief gewerkt wordt: maatregelen of aanpassingen invoeren die voor alle groepen ouders gelden.
- Het belang van de moedertaal:
Het is belangrijk voor een kind dat zijn moedertaal ‘rijk’ is en goed ontwikkeld. Dan kan hij van daaruit gemakkelijk andere talen leren. Het is dus best dat de ouders zoveel mogelijk de moedertaal spreken, zodat die zo rijk mogelijk is. Ouders verplichten om aan de schoolpoort over te schakelen op Nederlands is kunstmatig.
Wel kan de ouder samen met het kind Nederlands oefenen door boekjes te lezen, samen naar bib gaan….
De moedertaal is een emotionele taal, geeft veiligheid. Het is best om zoveel mogelijk verbindingen te maken met de moedertaal. Niet straffend optreden tegenover de moedertaal omdat dit weerstand tegenover Nederlands kan oproepen.
- Ouders hebben schrik dat het niveau van het onderwijs daalt indien er meer lln met andere thuistaal op school zitten. Hier kan via een goed taalbeleid aan gewerkt worden.

o Goede afspraken met ouders
o Goede communicatie met ouders

- Tip: zoek samenwerking met de gemeente. De integratiedienst kan mee bekijken hoe er meer oefenkansen voor Nederlandse taal kunnen komen voor ouders en kinderen
- In VBS Mater Dei in Wemmel is de voertaal Nederlands. Maar in de onthaalklas wordt er soms Frans gesproken tegen de nieuwkomers die weinig Nederlands kunnen.
In de 3° kleuterklas wordt taalinitiatie gegeven op een muzische manier: Frans voor de Nederlandstalige kinderen en Nederlands voor de Franstalige
- Andere mogelijkheden:

o Project rond thuistaal ‘Turks’, ‘Frans’…
o Andere talen toelaten op de speelplaats met de afspraak dat er in gemengde groepen naar Nederlands overgeschakeld wordt.
o Anderstaligheid inzetten als leermiddel: vb. Turks kindje geeft uitleg aan ander Turks kindje dat iets niet begrijpt.
o Groepswerk in thuistaal

Onderzoek wijst uit dat dit het welzijn van de leerlingen bevordert en niet schadelijk is voor het leren van de Nederlandse taal.

Nuttige links

www.vcov.be (in de ouderinfotheek, zoekterm participatie op school) 
Voor info over ouderparticipatie bv. alle thema’s van de schoolraad uitgediept, voorbeelddocumenten voor ouder – en schoolraad, … 
www.ond.vlaanderen.be/edulex/ : databank met wetgeving en omzendbrieven.
www.ond.vlaanderen.be/wetwijs/ : webgids met e-dossiers , thema’s, …
http://www.ouderbetrokkenheid.be/ : onderzoeken bij ouders over thema’s zoals schoolkosten, onthaalbeleid op school, …
http://www.ond.vlaanderen.be/doorlichtingsverslagen/ : verslagen van de schoolinspectie. 
www.gezondopschool.be
www.vsv.be 

Evaluatie:

Wat vond je van het oudercafé?
• "Super interessant!"
• "Goede uiteenzetting, zeer veel info, zeer interactief, grote luisterbereidheid"
• "Heel leerrijk deze avond, weer klaar om er tegen aan te gaan"
• "Vragen die ik had zijn beantwoord + enkele ideeën opgedaan"
• "Fijn gedaan, veel interactie mogelijk"
• "Zeer informerend, interessante onderwerpen"
• "Een mooi vervolg van de cursus schoolraad van vorig jaar, dank je wel"
• "Veel voorbeelden, dit maakt alles nog duidelijker"

Tevredenheid?

Gemiddelde van de scores (1 tot 10): 8,9

Verslag: Karin Lemmens, VCOV-coördinator voor de federatie Oost-Vlaanderen en de federatie Brussel-Leuven-Mechelen, Els Dhooge.
Fotografie: Geert Neetens, stuurgroep Oost-Vlaanderen.
Samenstelling en eindredactie van deze pagina werd verzorgd door Luc Bauwens, stuurgroep Oost-Vlaanderen.
Reacties? Mail hem, klik daarvoor hier.

------------------------------------

Verslag van andere info-, vormings- en ontmoetingsactiviteiten dit schooljaar:

18/02 Vansteenkiste 04/02 Oudercafé 03/12 Adriaenssens 20/11 Oudercafé 23/10 Oudercafé

---

Andere schooljaren:

2013-2014 2012-2013 2011-2012 2010-2011 2009-2010 2008-2009 2007-2008 2006-2007 2005-2006 2004-2005 2003-2004 jaarafsluiters

Voor de agenda van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.

Voor de homepage van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.