Het participatiedecreet regelt de inspraak van ouders via ouder- en schoolraden. Via de schoolraad mogen ouders advies geven aan en overleggen met het schoolbestuur over het lokale schoolbeleid. Het is voor ouders niet altijd evident om dergelijk mandaat op te nemen. Met deze cursus wil de VCOV ouders in de schoolraad ondersteunen en hen kennis en vaardigheden meegeven om deskundig op te treden in de schoolraad. Ben je voorzitter van de schoolraad en wil je weten hoe andere ouders dit aanpakken? Of voel je je als ouder in de schoolraad wat onwennig door het onderwijsjargon? Wil je efficiënte tips om de schoolraad dynamischer te maken? |
Het programmaDe eerste sessie (19/11) werd begeleid door Ruth, de VCOV-medewerker van de federatie Oost-Vlaanderen.
|
Voor de tweede sessie (26/11) nodigden we Erik Geboers uit. Hij is communicatiedeskundige en lector aan de Katholieke Hogeschool Leuven.
Aan de hand van concrete voorbeelden en praktische oefeningen werd meer zicht geboden op de communicatie met de school:
|
(19 antwoordformulieren) |
- Hoe heb je het programma ervaren?
"Goed", "Heel leerrijk" (5x), "Goede heropfrissing", "Getuigenis was zeer goed", "1ste sessie was nogal theoretisch", "1ste deel vrij oppervlakkig, theorie kan je ook lezen, meer kans tot vragen stellen maakt het interessanter", "1ste avond: voldeed tot dusver aan alle verwachtingen 2de avond: zeer praktisch", "1ste deel meer diepgang verwacht, 2de deel zeer goed", "1ste avond: zeer interessant. 2de avond: praktisch, zeer ok!", "1ste avond: informatief- praktische richtlijnen. 2de avond: vrij theoretisch rond communicatieprocessen", "Aangenaam", "Overzichtelijk", "Interessant wegens uitwisselen van ervaringen", "Leerrijk, opent de geesten, geeft kans op ervaringsuitwisseling", "Interessant programma maar zoals altijd te weinig tijd doordat er veel reacties en vragen zijn", "Positief" (2x), "Zeer goed" (2x), "Sessie communicatie was zeer goed".
- Enkele persoonlijke leerpunten waaraan je verder aandacht wil besteden?
"Ondervraging alle ouders",
"Jaarplanning opstellen", "Rekening houden met verschillen tussen personen en verschillende
snelheden", "Probeer bewust te zijn van zijn positie",
"Boven- onder / verbinding -polarisatie",
"Assertiever maar toch diplomatisch proberen te zijn als voorzitter/communiceren/efficiënter omgaan met onze
thema’s. Was al goed bezig maar nu nog beter proberen", "Betrekken van alle geledingen",
"Assertiviteit", "Beter inzicht verwerven van wat de inbreng als ouder kan zijn in de schoolraad (is mijn 1e jaar)",
"Bewegen in axenroos tijdens vergaderingen",
"Als nieuw lid van de schoolraad verder inwerken in de materie en de
onderwerpen", "Streven naar verbinding- ruimte creëren",
"Communiceren – polariseren – verbinden",
"Communicatie op gang brengen/houden door de basisprincipes zoals uitgelegd door Eric hanteren",
"Communicatie en vergadertechnieken".
- Stel, de begeleiding wil twee of drie elementen aan het vormingsprogramma veranderen, welke suggesties geef je mee?
(inhoud, de manier waarop de inhoud werd aangebracht, …)
"Onderwerp is iets te uitgebreid of de tijd is te kort", "Splitsen lager en secundair", "Problematiek van lager onderwijs en secundair wordt te veel op één hoop gegooid", "2de deel meer uitdiepen door oefeningen".
De eindbeoordeling door de deelnemers over de twee vormingssessies was unaniem positief tot zéér positief.
------------------------------------
Verslagen van andere info- en vormingsactiviteiten dit schooljaar:
Andere schooljaren:
Voor de homepage van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.