Er waren 28 aanwezigen van 11 verschillende ouderverenigingen: 8 van basisonderwijs en 3 van het secundair onderwijs.
Geert Watteyn, de voorzitter van de VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, verwelkomt de aanwezigen en Karin geeft enige toelichting bij het verloop van dit oudercafé.
Ze geeft enige info bij het fenomeen van de ouderraad en de schoolraad:
• De VCOV begeleidt de oprichting van ouderraden in scholen waar er nog geen ouderwerking is. Dit doen we in 3 stappen:
Stap 1: samenbrengen van de initiatiefnemers, directie (eventueel schoolbestuur): aftoetsen doelstellingen, samenwerking met de school, grenzen, ...
Stap 2: infoavond voor alle ouders over de oprichting van de ouderraad.
Stap 3: installatievergadering.
• Klik hier voor het stappenplan om over te schakelen van oudercomité (als feitelijke vereniging) naar ouderraad (decretaal verankerd met de school).
• Op 1/04/2013 moeten de schoolraden opnieuw samengesteld zijn.
Klik hier voor het stappenplan voor de herverkiezing van de schoolraad
Vraag 1: Hoe werkt de schoolraad in jullie school?
- Op de schoolraad worden de agendapunten als mededelingen gelezen. Er is geen gesprek.
VERSUS
- Het is een overleg- en adviesorgaan.
o vaste agendapunten die vooraf worden meegedeeld, maar ook de mogelijkheid om als ouderraad agendapunten aan te brengen.
o (aangepast) verslag van de schoolraad komt op de website. De financiën worden niet meegedeeld in het verslag, maar wel dat ze besproken zijn.
o directie / inrichtende macht koppelt terug wat ze zullen doen met een bepaald advies dat gegeven werd.
- Aanwezigheid van vertegenwoordigers van de lokale gemeenschap kan in je voordeel EN nadeel zijn. Ze kunnen versterken in beide richtingen door ‘partij’ te kiezen wanneer voorstellen geformuleerd worden.
- Het kan een voordeel zijn als iemand van de ouderraad voorzitter is van de schoolraad, omdat je dan gemakkelijker mee de agenda bepaalt.
- De sfeer is erg belangrijk. Het mag ouders niet te veel afschrikken.
Vraag 2: Thema’s die aan bod komen.
- Beleidsniveau
o pedagogisch project
o schoolreglement
o verslag van de doorlichting
- Financiën
o van de school zelf
o kosten die aan ouders worden aangerekend / maximumfactuur
o bouwdossier
- Schoolwerking mbt visieontwikkeling (kan elk jaar een andere prioriteit zijn)
o huiswerkbeleid
o taalbeleid
o gezonde voeding
o ‘zorg’ voor leerlingen
o leerlingvolgsysteem
o wijze van klasverdeling; mengen van klasgroepen
- Schoolwerking: praktische aangelegenheden
o aantal leerlingen
o schoolbus
o zwemregeling
o wijzigingen tov vorig schooljaar
o afzetten en ophalen van kinderen: parkeren aan de school
o extra muros-activiteiten (plattelandsklassen, sportklassen, …)
- Schoolomgeving: verkeerssituatie
- Samenwerkingsverbanden
o tussen school en CLB
o scholengemeenschappen
Vraag 3 en 4: Hoe ondersteun je als ouderraad de ouders in de schoolraad?
Hoe kan je als oudervertegenwoordiger in de schoolraad de belangen van alle ouders naar voor brengen?
- Belangrijk om vooraf de agenda te kennen van de schoolraad, zodat punten die betrekking hebben op bijv. ‘visie’ op de ouderraad kunnen besproken worden.
- Terugkoppelen van de informatie van de samenkomst van de schoolraad naar de ouderraad: transparantie is belangrijk; iedereen moet op de hoogte zijn.
- Ouderraad bevragen over thema’s bijv. aan de hand van een enquête.
Vragen:
• Hoe werkt de ouderraad?
• Welke thema’s worden besproken?
• Is er een goede wisselwerking tussen ouderraad/oudercomité en schoolraad?
- Verkiezing elke 4 jaar
o Organisatie is opgenomen in het huishoudelijk reglement
o Bekend maken van functies (voorzitter, penningmeester, secretaris, …)
o Ouders stellen zich spontaan kandidaat
o Liefst nog voldoende jaren kinderen op school
Bedenking: kan je nog lid zijn van de ouderraad als je geen kinderen meer hebt op school ? Kan je als ‘ancien’ en ‘expert’ als mentor fungeren voor het bestuur van de nieuwe ouderraad?
- Organiseren van een enquête over de werking van de ouderraad.
- Werven van nieuwe leden blijft moeilijk. Fysiek aanwezig zijn op vele momenten op school / activiteiten van de school, maakt aansluiten meer laagdrempelig.
- Directie, beleidsondersteuner, … zijn aanwezig op samenkomsten van de ouderraad. Dit zorgt voor een vlottere communicatie. Beslissingen kunnen ook sneller genomen worden.
- Overleg van ouderraden op niveau van scholengemeenschap kan een meerwaarde zijn.
o Samen organiseren van infoavonden voor de ouders
o Leren van elkaar wat betreft organisatie en aanpak van de eigen ouderraad
- Grens bewaken bij problemen / geschil tussen ouders en de school. Individuele situaties worden niet op de bijeenkomsten van de ouderraad besproken, maar doorverwezen naar directie.
- Een ouderraad van een technische school, secundair onderwijs, heeft een goed draaiende ouderwerking en vertelt over hoe ze ouders werven en over hun activiteiten:
o Bij de ouderinfoavond in het begin van het schooljaar stellen ze de ouderraad voor en geven ze flyers mee met de ouders. Ze vragen ook ouders om te helpen.
o Ze helpen mee aan het ‘sociaal fonds’ van de school door opbrengstactiviteiten te organiseren.• Belangrijk hierbij is dat de ouderraad telkens vermeld wordt.
• Opletten met garanderen van een bepaald bedrag dat je elk jaar zal geven. Je weet niet welke ouders er volgend jaar in de OR zitten en of zij dit wel willen.o Werkgroep publiciteit: op vraag van de school zelf zijn enkele ouders en leden van het schoolteam rond de tafel gaan zitten en hebben enkele initiatieven genomen:
• Infosessie met tips rond imagobuilding. Hoe kan de school zich profileren als een ‘sterk merk’.
• Hulp bij het pimpen van de schoolbrochure.
• Communicatieplan voor de school opgesteld. Welke populatie wil je hoe bereiken?
• Resultaat: aantal lln bleef stabiel daar waar een daling verwacht werd.o Momenteel willen ze werk maken van de oudercontacten, deze efficiënter laten verlopen.
o Verder organiseren ze één infoavond/schooljaar en een oudercafé op de oudercontacten en een kerstcafé voor de ouders.
WENS JE MEER INFO, Zoek in de rubrieken ‘ouderparticipatie’ en ‘ouderinfotheek’ (klik op ‘dossiers onderwijs’ en daarna op deelrubriek ‘participatie op school’). |
Verslag: de stuurgroepleden van de Oost-Vlaamse
Federatie, m.n. Geert Watteyn, Els Dhooge, Geert Neetens, Jana Gastmans en Karin Lemmens.
Fotografie, samenstelling en eindredactie van deze pagina werd verzorgd door Luc
Bauwens.
Reacties? Mail hem, klik daarvoor hier.
------------------------------------
Verslag van andere info-, vormings- en ontmoetingsactiviteiten dit schooljaar:
---
Andere schooljaren:
Voor de agenda van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.
Voor de homepage van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.