Hoe kunnen we kinderen en jongeren begrijpen? Hoe moeten we hen
leren omgaan met hun emoties? Hoe moeten we reageren op hun
ontploffingen, hun apatische gedrag? Lut Celie is erkend psychotherapeut en verliestherapeut. Ze begeleidt vooral emotionele processen en groeiprocessen van kinderen, jongeren en volwassenen. Zij is auteur o.m. van het recent verschenen 'Anders kijken en luisteren naar kinderen en jongeren' dat na de lezing indien gewenst gesigneerd wordt aangeboden. Wie meer wil vernemen over Lut Celie, kan terecht op haar web: http://www.lutcelie.be/. Wie uitgebreider kennis wil maken met het project van vzw De Bleekweide, klikt hier. |
De infoavond kende met 205 aanwezigen een ruime opkomst. Zij waren afkomstig uit 22 ouderverenigingen in de regio.
Lut Celie was vorig jaar reeds te gast op uitnodiging van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, m.n. in Aalter. Voor de reportagepagina hiervan, klik hier. Aanbevolen!
De doelgroep vanavond is eerder kinderen en jongeren van 10 tot 18 jaar.
M.n. door Ann Desmyter en Dirk Schouppe van Campus Centrum van Onze-Lieve-Vrouwcollege Zottegem.
WAT TYPEERT DE DOELGROEP JONGEREN EN TIENERS?
1. Het losmakingsproces
‘Botsen’ is gezond. Tieners moeten botsen met ouders en leerkrachten om op zoek te kunnen gaan naar hun eigen identiteit.
2. De identiteit ontwikkelen
Wie ben ik? Wat doe ik graag? Wat zijn mijn talenten? Mijn gevoelens?
Als ouder kunnen we best focussen op die identiteitsontwikkeling. Hoe kan ik mijn kind ondersteunen om zichzelf te vinden. We moeten niet te veel nadruk leggen op de faalangst, maar die proberen om te buigen in constructieve zaken.
3. De groepsdruk
Hoe krachtiger het zelfbeeld of de identiteit, hoe beter jongeren kunnen omgaan met groepsdruk.
4. De gevoelswereld van tieners
- Tot en met de puberteit kunnen kinderen intens verdrietige momenten plaatsen naast intens blije momenten. Later verliezen ze dit vermogen en blijven emoties veel langer nazinderen.
- Uitgestelde processen: als het kind iets ergs heeft mee gemaakt, kan dit pas in de puberteit naar boven komen als ‘lastig’ gedrag.
- Soms is er een tijdelijke stop of vertraging in de ontwikkeling. Bijvoorbeeld: een jongere wiens resultaten op school plots 10 of 20% zakken.
- Een muur om zich heen bouwen: een aantal jongeren vertonen afweergedrag en bouwen een muur van stoer gedrag rond zich, zodat niemand hen nog kan kwetsen.
HOE KAN JE ALS OUDER REAGEREN?
1. Liefdevol consequent zijn
Als ouder moeten we niet de onmacht en de kwaadheid van onze tieners overnemen en zelf beginnen te roepen. Maar duidelijk stellen wat niet kan en rustig blijven.
Het is belangrijk dat je als ouder je eigen triggerplekken leert kennen. Dit zijn kwetsbare plekken die er nog zitten bij ons zelf en maken dat we soms ontploffen. Denk na: ‘bij welk gedrag of woorden word ik kwaad?’
2. Straffen of berispen
Een straf is maar een straf als hij door de jongere/kind als straf ervaren wordt.
Een sanctie kan je ook vooraf bespreken met je kind. ‘wat zou voor jou een straf kunnen zijn?’
3. Erkenning geven: de 3 B’s !!!
- Bissen: letterlijk hetzelfde nazeggen.
Een gevoel kan je niet bediscussiëren. Elk gevoel is OK.
Wees niet bang van de kwaadheid van je kind. Het moet er uit! Probeer het om te buigen tot iets constructief. Bijvoorbeeld: de bozendoos, geef hem een plek waar hij boos mag zijn.
- Benoemen: wat je ziet ‘ik zie dat je heel kwaad bent’.
- Bevragen: ‘is dat altijd zo?’, met wie?, wanneer?, waar zit die kwaadheid?...
Stel geen ‘waarom’ vraag. Kinderen kunnen er zelden op antwoorden of klappen dicht.
Interactie met het publiek
|
Deze bijzonder boeiende avond werd afgesloten door een slotwoordje van Karin Lemmens, VCOV-coördinator federatie Oost-Vlaanderen en Brussel-Leuven-Mechelen.
Lut Celie werd in de bloemetjes gezet door Katrien Everaet van OLVC Campus Bevegem. Van Marc Van Eenooghe van OLVC Campus Grotenberge ontving zij een spirituele attentie voor in de praktijkruimte én een extra gustatief presentje.
• "'t Was heel goed! Vraag me niet waarom. Dat zal ik goed onthouden, want zelf weet ik het ook niet."
• "Veel herkenbaarheid. Bijvoorbeeld: ik sta zelf in het onderwijs en gewoon luisteren of ‘er zijn’ bij leerlingen die het moeilijk hebben, helpt al veel.
Verslaggeving: Karin Lemmens (coördinator VCOV - Oost-Vlaanderen, verslaggever stuurgroep VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen)
Fotografie, samenstelling en eindredactie van
deze pagina werd verzorgd door Luc Bauwens (stuurgroep VCOV - Federatie
Oost-Vlaanderen, secretaris).
Reacties? Mail hem, klik daarvoor hier.
------------------------------------
Verslagen van andere info- en vormingsactiviteiten dit schooljaar:
---
Andere schooljaren:
Voor de agenda van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.
Voor de homepage van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.