Hoe kunnen we kinderen en jongeren begrijpen? Hoe moeten we hen leren omgaan met hun emoties? Hoe moeten we reageren op hun ontploffingen, hun apatische gedrag? Wie meer wil vernemen over Lut Celie, kan terecht op haar web: http://www.lutcelie.be/. |
De infoavond kende met 170 aanwezigen een ruime opkomst. Zij waren afkomstig uit 35 ouderverenigingen uit de regio.
Het is belangrijk dat wij, als ouders, af en toe stilstaan bij de manier waarop wij omgaan met gevoelens. Soms zitten we vast in oude patronen: altijd flink zijn, gevoelens niet tonen, zich niet kwetsbaar opstellen…
Een warm nest is het fundament voor de opvoeding van onze kinderen. We kunnen dit creëren door af en toe eens te spelen met onze kinderen, samen te eten, ons werk al eens aan de kant te schuiven en te luisteren, te kijken, samen iets te doen…
Kinderen hebben herstel nodig, als het warme nest een deuk heeft gekregen, bijvoorbeeld bij echtscheiding van de ouders. Kinderen moeten voelen dat ouders hen graag zien, wat er ook gebeurt.
We kunnen onze emoties vergelijken met een vat. In het vat zitten: oude, onverwerkte pijn, achtergebleven kwaadheid, ‘verse’ pijn, frustraties, onrust, pesterijen…
Als er te veel emoties inzitten, komt het vat onder druk te staan en ontploft het of implodeert het.
Explosie: emoties komen explosief naar buiten: agressie, stuk maken, tieren…
Implosie: naar binnen gericht: zelfpijniging, zelfvernietiging, zelfdoding…
Kijken naar kinderen is kijken door een dubbele bril. De echte boodschap (2° stoel) die kinderen willen geven, zit dikwijls verscholen achter hun vertoonde gedrag (1° stoel).
Je moet wel de 1° stoel begrenzen, bijvoorbeeld: iemand bijten, kan niet! Maar je moet daarbij wel laten zien dat je de boodschap begrijpt: ‘ik zie dat je boos bent en als je wil, kunnen we daarover spreken.’
Ondergesneeuwde gevoelens – ‘het vat is overvol’ – het praatpapier en de bozendoosBij ondergesneeuwde gevoelens, kunnen we drie mogelijke reacties verwachten: Het is belangrijk dat we die kinderen leren omgaan met hun verdriet, angst, boosheid. Bange gevoelens zijn dikwijls geënt op een onveilige bodem. Het is best van niet te overbezorgd te reageren. Je kan beter benadrukken wat het kind allemaal wel durft, kan, doet… |
een gedreven praatvaar in actie
1. Begrenzen: Als ouder zeg je duidelijk dat dit niet kan! Een stemverlaging helpt dikwijls meer dan met een hoge stem beginnen te roepen.
2. Straf of sanctie: Je kan het kind de straf zelf laten bepalen.
3. Erkenning geven: Laat het kind weten dat jij zijn gevoelens begrijpt. Je kan dit doen door te herhalen wat het kind zegt of door de gevoelens die jij ziet bij het kind, te verwoorden. Het is belangrijk dat je het kind, dat iets zegt over zijn gevoelens, niet afblokt.
De ‘waarom’ vraag kan je beter niet stellen. Kinderen weten zelf dikwijls niet waarom ze iets voelen of doen.
4. Werken aan draagkracht van kind: Laat het kind aangeven hoe het probleem opgelost kan worden: ‘hoe zouden wij jou kunnen helpen?’
Sociale vaardigheden leren, is niet mogelijk als de gevoelens geblokkeerd zijn.
Neem het verdriet niet af van kinderen en jongeren. Het verdriet moet er uit, de tranen moeten er uit.
Deze bijzonder boeiende avond werd afgesloten door een slotwoordje van Karin Lemmens, VCOV verantwoordelijke Oost-Vlaanderen en Brussel-Leuven-Mechelen.
Lut Celie werd in de bloemetjes gezet door Francis Moeyaert, voorzitter ouderraad kleuterschool Emmaüs Aalter.
• "Verrijkend, dynamisch en ontluisterend!"
• "Verfrissend en vrolijk."
• "Luid en duidelijk, benieuwd of de concrete voorbeelden in de praktijk zullen werken."
• "Heb altijd wat kritisch gestaan tegenover
bepaalde vormen van psychotherapie. Maar deze aanpak waarbij (ook al) gebruik
gemaakt wordt van de creativiteit van de jongeren met ontwikkelingsproblemen,
moet misschien wel lukken.", Luc
Verslaggeving: Karin Lemmens (coördinator VCOV - Oost-Vlaanderen, verslaggever stuurgroep VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen)
Fotografie, samenstelling en eindredactie van deze pagina werd verzorgd door
Luc Bauwens (stuurgroep VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, secretaris).
Reacties? Mail hem, klik daarvoor hier.
------------------------------------
Verslagen van andere info- en vormingsactiviteiten dit schooljaar:
---
Andere schooljaren:
Voor de agenda van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.
Voor de homepage van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.