Op dinsdag 24 april 2012 organiseerde de VCOV samen met de ouderverenigingen van Geraardsbergen een infoavond met ILSE DEWITTE over opvoedingssituaties die van ouders nét iets meer vragen.
Aan de hand van concrete voorbeelden werden algemene opvoedingsvaardigheden en specifieke aandachtspunten geïllustreerd. Het stellen van grenzen en het consequent hanteren ervan, het onderhandelen, het motiveren van jongeren en nog veel andere opvoedingstechnieken zullen op deze avond uitgewerkt worden en gedemonstreerd worden met voorbeelden.
Met in totaal 150 aanwezigen, telde deze infoavond een ruime opkomst.
Opvoeden is niet eenvoudig, zeker niet als je zoon of dochter in de puberteit zit. Wat doe je als je tienerdochter wil blijven slapen bij haar vriendje of als je puberzoon per se naar Pukkelpop wil? Hoe reageer je best wanneer je tiener voor de zoveelste keer niet luistert of opstandig is?
Ilse Dewitte is orthopedagoge en gedragstherapeute verbonden aan de dienst Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het UZ Gasthuisberg. Daarnaast heeft ze een privépraktijk voor kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele problemen. Zij heeft vanuit haar praktijk veel ervaring met de begeleiding van kinderen, jongeren en hun ouders in situaties waar de opvoeding moeilijk
verloopt.
Opvoeden van tieners is HULP BIEDEN
Een tiener helpen, betekent vooral ‘er zijn’ als ze in de problemen zitten.
Voorbeeld 1: Het is uit met hun lief Zorg ervoor dan je er bent voor hen. Je hoeft niet veel te zeggen, ga ernaast zitten en laat hen vertellen. | |
Voorbeeld 2: jouw dochter heeft lippenstift gestolen in het Kruitvat Probeer te zwijgen, ga ernaast zitten en laat ze zelf vertellen dat het haar spijt. Stel vragen: ‘wat nu?’… | |
Voorbeeld 3: Je tiener komt voor de paasvakantie thuis met een slecht rapport Leg het even opzij tot het einde van de vakantie en bespreek het dan. Probeer het even los te laten zodat je toch een fijne vakantie kan hebben. |
Voorbeeld: Als niemand op school nog een boekentas heeft, maar wel een leuke
schoudertas, verplicht jouw kind dan niet om zijn dure Kipling boekentas elke
dag mee naar school te nemen.
In de lagere school stel jij, als ouder, de regels. Het is zo, omdat mama het
zegt.
Tieners moet je leren onderhandelen. Geef hen het gevoel dat ze mee mogen zoeken
naar oplossingen.
Hoe onderhandel je?
Stap 1: Wat is het probleem? Wat ging er fout? Wat wil je bekomen? | |
Stap 2: Hoe gaan we het oplossen? Wat is jouw voorstel? Wat is het voorstel van jouw tiener? Laat ze zelf oplossingen voorstellen en durf toe te geven dat die ook goed kunnen zijn. | |
Stap 3: Uitvoering: een besluit waar ouder en kind het mee eens zijn. | |
Stap 4: Controle achteraf: was dit nu wel de goede keuze? Wat valt er uit te leren? |
Opvoeden van tieners is ook SANCTIES GEVEN indien nodig
Pubers straffen is moeilijk. Het belangrijkste is dat ze leren om afspraken na te komen.
Maak hen zelf verantwoordelijk voor het niet nakomen van de afspraak. Laat hen zelf de gevolgen ervan ondervinden. Laat hen al eens zelf een straf bedenken.
Vergeet nooit…, dat jij ooit 15 was maar je tiener nooit 40!
• "Zeer leerrijk, zeer herkenbaar!"
• "Een heel mooie en leerrijke presentatie."
• "Inspirerende voordracht."
• "Van genoten, er zit veel waarheid in!"
Verslaggeving: Karin Lemmens (coördinator
VCOV - Oost-Vlaanderen, verslaggever stuurgroep VCOV - Federatie
Oost-Vlaanderen)
Samenstelling en eindredactie van
deze pagina werd verzorgd door Luc Bauwens (stuurgroep VCOV - Federatie
Oost-Vlaanderen, secretaris).
Reacties? Mail hem, klik daarvoor hier.
------------------------------------
Verslagen van andere info- en vormingsactiviteiten dit schooljaar:
---
Andere schooljaren:
Voor de agenda van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.
Voor de homepage van VCOV - Federatie Oost-Vlaanderen, klik hier.